Sunday, September 2, 2012

TERKENANG SEMASA DULU 58: RAYA DI WASHINGTON D.C.

Sampai ke petang tadi, belum lagi reda menghadiri rumah terbuka, kenduri kawin, tahlil dan doa selamat di rumah  kenalan. Malam tadi saya menghadiri kenduri perkahwinan anak rakan setaman di UPM, Serdang dan baliknya sempat lagi pergi ke rumah terbuka seorang kawan yang tinggal di taman yang sama. Masa itu sudah melewati jam 11 malam. Dalam perjalanan balik dia menelefon mengajak singgah kerana katanya masih ada lagi tetamu di rumahnya. Walaupun perut dah sendat, sempat lagi saya pekena roti Arab cecah kari daging.

Dalam kesibukan ini, saya terkenang kisah kami beraya di Washington D.C pada awal tahun 80an dahulu. Walaupun jauh di negara orang, sambutan dikalangan warga Malaysia tak kurang juga meriahnya. Saya kongsikan beberapa keping gambar yang menunjukkan cara dan suasana kami beraya di tempat orang.


Gambar 1: Khusyuk mendengar khutbah raya yang dibacakan oleh salah seorang pegawai di Kedutaan - 1982.




Gambar 2: Kemudian bersalam-salaman selepas mendengar khutbah.

 

Gambar 3: Kemudian menjamu selera secara 'pot luck'.

 


Gambar 4: Kemudian bergambar ramai. Kelihatan dalam gambar, Dato' Rastam (memegang kamera) mantan KSU Kementerian Luar Negeri.


Gambar 5: Kaum wanita menjamu selera dengan penuh bergaya.


Gambar 6: Ini gambar raya pada tahun lain di rumah saya. Saya dan isteri tak ada dalam gambar tapi gambar anak kedua saya ada kat rak rotan tu.  


Gambar 7: Kawan di sebelah kanan saya itu sebenarnya datang berkursus di Washington D.C dan tinggal di rumah saya kira-kira 3 bulan lamanya (kalau tak silap). Itu sebab dia tidak memakai baju kebangsaan.
Mungkin dia tidaklah berasa sayu sangat berpisah dengan orang tersayang di tanah air kerana ikut sama beraya dengan kita semua.   Al-Fatihah buat beliau yang telah kembali ke Rahmatullah beberapa tahun dahulu.

......................................................................................................

Sub Entry: Beraya di rumah terbuka YB Dato' Yunus Rahmat di dewan SMUJ, Jelebu.


Saya berdiri di antara dua Exco Kerajaan N9. Yang berbaju biru tu YB Dato' Yunus - kawan sama sekolah dan sama asrama semasa bersekolah menengah dahulu.
Gambar petang tadi (2/9/2012).


8 comments:

  1. Gambar lama mengingatkan sejarah. Pastinya juga mengingatkan wajah.

    ReplyDelete
  2. nostalgia betul kalau tengok gambar lama-lama..eka suka tengok gambar lama..tengok baju,tengok kasut..

    ReplyDelete
  3. bestnye orang yang suke simpan gambar-gambar macam pak ngah kan? banyak kenangan nye...

    ReplyDelete
    Replies
    1. oleh hal yang demikian silalah simpan gambar baik2 dari sekarang .. jangan lupa letakkan tarikh, nama mereka yg ada dalam gambar dan peristiwanya ... janganjadi pak ngah .. main agak-agak je.

      Delete
  4. Kain samping Uncle tu mcm arwah ayah yun punya.
    Byk tol koleksi pic lama Uncle
    caner Uncle jaga x bagi rosak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. banyak benda yg mengingatkan Yun kat arwah ye !

      banyak juga gambar yang dah rosak sebenarnya .. tapi dalam satu2 majlis itu selalunya ada banyak gambar, dapatlah tunjukkan gambar yang masih baik.

      Delete

Kalau tak tahu macamana nak panggil saya, panggil je Pak Ngah. Semua komen yg berbentuk pertanyaan lambat laun akan cuba saya jawab. Terima kasih. Sila datang lagi.