Monday, March 4, 2013

AKIBAT MENGHADIRI CERAMAH PKR.


 Gambar Hiasan Hasil Carian Google - gambar saya tak ada di situ.

Sekarang ini kita semua Malaysia sedang menanti masa sahaja Parlimen  dibubarkan dan selepas itu kempen politik secara rasmi akan bermula walaupun kempen secara tak rasmi telah berjalan sejak lebih dari 2 tahun yang lalu atau lebih.

Saya teringat pengalaman menghadiri kempen politik anjuran PKR di salah sebuah dewan orang ramai di Putrajaya beberapa tahun dahulu. Pada masa itu saya masih lagi bekerja makan gaji dengan kerajaan Malaysia.

Esoknya pagi-pagi saya telah dipanggil dan ditegur oleh KSU merangkap boss nombor satu saya kerana muka saya berada di barisan hadapan dalam salah sebuah akhbar di Malaysia. Tapi sayang guntingan akbhar tersebut tak jumpa saya cari .. entah kat mana saya simpan.  (Saya memang cukup pandai menyimpan sampaikan saya sendiri tak boleh jumpa kalau mencari barang yang saya simpan).


Sebenarnya bila saya dipanggilnya menghadap, saya sudah dapat mengagak apa sebabnya.

Berikut adalah lebih kurang dialog kami:

Boss: Kenapa awak hadir ceramah tu ? (muka dia tegang)

Saya: Salah ke boss ?

Boss: Kita pegawai kanan kerajaan mana boleh aktif berpolitik.

Saya: Saya cuma nak tahu je boss ? Macam boss juga baca surat khabar tu ! (kebetulan saya ternampak surat khabar Harakah ada atas meja dia)

Boss: Aku lainlah .. 

Saya: Sebenarnya boss .. saya cuma nak dengar dari belakang-belakang je .. tapi bila saya sampai, beberapa orang petugasnya terus mengiringi saya ke kerusi tetamu di barisan hadapan sekali .. saya nak buat macam mana ?

Boss. Lain kali pandai-pandailah sikit ! (muka dia dah kendur)


Selepas pertemuan itu hati saya berdebar-debar juga memikirkan apakah tindakan yang akan diambil terhadap saya. Tapi tungu punya tunggu, hari berganti minggu, minggu berganti bulan dan bulan berganti tahun, tak ada apa-apa pun .. bahkan dapat Anugerah Khidmat Cemerlang lagi. 

Alhamdulillah.




28 comments:

  1. harapan semoga malaysia aman dan makmur.

    ReplyDelete
  2. wah, siap dapat apc. tahniah! bos bagi hint tu, lain kali kena pandai cover line sikit. bermakna dia tak menghalang sebab faham akan hak sebagai rakyat dalam mempunyai pendirian politik tak boleh dipaksa. mendengar, tak bermaksud menyokong. memilih dengan akal waras.

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang bos saya berfikiran rasional .. tapi sebagai boss tentulah dia bertanggung jawab manasihatkan anak buahnya.

      Delete
  3. sy tak pernah hadiri mana2 ceramah parti politik, walaupon lokasinye sebelah rumah je... hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau dah sebelah rumah, tak payahlah pergi .. dengar je dari dalam rumah .. hehe

      Delete
  4. hehe uni pon xpenah pegi ceramah2 politik..xminat..

    tp mmg pkngah xpatot kna apa2 tndakan pun..sebab nak join ceramah apa pun, nak undi parti apa pun, tu hak pkngah. xde sp berhak halang..

    dat's my opinion la kan..huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul .. orang boleh cuba pengaruh atau ugut sekalipun .. tapi undi adalah rahsia.

      Delete
  5. dah biasa sangat dengan ceramah parti politik... nieh kat paper ke internet pun berlambak... hehehe

    ReplyDelete
  6. Owh...tak bley pergi dgr ceramah yer. Tapi m'sia kan negara demokrasi ☺☺..hurmmmm...Alhamdulillah tak kena apa2 tindakan yer pakngah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. bukan tak boleh dengar ceramah .. cuma barangkali dia ingat saya aktif dengan jadi AJK parti itu kot !

      Delete
  7. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sekarang ni tengok kat internet je .. malas nak bersesak-sesak bila dah tua-tua ni.

      Delete
  8. sekarang ni kalau pi dengar ada tak lagi yang nak ambik gambar..kadang ter"tipu"jugak kan..tajuk ceramah agama..rupa2nya lain

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya tahu ada orang ambil gambar, dan cuba mengelak tapi selama mana kita boleh mengelak .. akhirnya tertangkap juga.

      Delete
  9. "Aku lainlah "....tak aci betol :D

    ReplyDelete
  10. hahahaha..Boss uncle pun baca Harakah

    ReplyDelete
    Replies
    1. bukan Harakah je .. entah berapa banyak lagi surat khabar atas meja dia. uncle pun tertanya-tanya, ada masa ke dia nak baca ?

      Delete
  11. Nasib baik tak kena macam cikgu2 kat kampung dulu, kalau sokong yg selainnya, kena hantar masuk ngajar jauh ke pedalaman hhihihi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau cikgu tu memang dari pendalaman, lagilah dia suka kot.

      Delete
    2. kalau balik ke kampung asal, suka la kot. yang untungnya dapat banyak makanan free orang sana bagi, petai jering sampai berguni. hehehhe

      Delete
  12. dengar je ...tak salah, kan? hehe..

    kalau saya la...letih dah nak dengar, pakngah nye. dua2 belah pun dah letih. esok masuk tempoh berkempen lagi letih. bukan takat kena dengar, kena baca, kena analisis pulak lagi. tak best nya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. negara kita sedang menikmati fasa kebebasan bersuara di alam siber ..

      Delete
  13. Pergi mendengar dan mendapat maklumat x salahnya kan :)

    ReplyDelete
  14. Besar cable sampai tak kena tindakan.

    Siap dapat anugerah lagi... hehehe...

    ReplyDelete
  15. Kadang2 malas nak layan politik, tapi kalau kita tak nak ambil tahu, masa depan anak2 juga yang jadi galang gantinya. Nak tak nak, sedikit sebanyak kena ambil tahu dari sana dan sini, kan Pak Ngah

    ReplyDelete
    Replies
    1. kena ambil tahu dan patut ambil tahu tapi biarlah dengan fikiran terbuka dan jangan taksub .. yang salah tetap salah !

      Delete
  16. Suami saya dulu2 selalu kena pi ceramah politik pasai itu memang kerja dia, suka tak suka kena pi. Masa tu dia SB tp la dah pencen (saya tak pasti boleh ke tak saya komen benda2 cam ni secara terbuka).

    ReplyDelete
  17. macam saya, saya lebih gemar mendengar mana2 party berpolitik..tapi bila fikirkan ..kesian pulak orang melayu ni..berbalah sesama sendiri..hmmm..

    ReplyDelete

Kalau tak tahu macamana nak panggil saya, panggil je Pak Ngah. Semua komen yg berbentuk pertanyaan lambat laun akan cuba saya jawab. Terima kasih. Sila datang lagi.