Saturday, December 27, 2014

PESTA BANJIR DEPAN RUMAH MAKNGAHNYA.

Minggu lepas saya, Makngahnya dan dua orang anak balik ke Negeri Sembilan dari 20 hingga 25 Disember. Dalam perjalanan ke selatan, singgah sekejap di Gopeng di rumah besan melawat buat kali pertama cucu saya yang terbaru selepas hampir dua bulan usianya.


 Gambar 1:  Inilah cucu yang saya maksudkan. Anggun Aisyah namanya.

Alhamdulillah perjalanan lancar pergi dan balik. Tiada bertemu sebarang kemalangan. Cuaca pun redup sepanjang perjalanan dengan sekali sekala hujan renyai-renyai.

 


Gambar 2: Sesampai di rumah, perkara pertama saya buat ialah melihat pokok buah-buah yang saya tanam  di keliling rumah. Alhamdulillah pokok mata kucing sudah mula berputik.
 
Berada empat hari di Seremban rasanya terlalu pendek. Terlalu banyak benda yang nak dibuat. Ada yang sempat buat ada yang tidak.  Memancing pun cuma dapat pergi dua kali je.


Gambar 3: Memancing di kolam udang Terachi memang mendamaikan walaupun udang kurang sebab cuma dilepaskan sebanyaj 13 kg sahaja untuk dipancing oleh 30-40 orang. Kata tokeh tak dapat bekalan.


Gambar 4: Besoknya saya pegi memancing udang kat Mambau pulak. Tak kisahlah ia kolam simen asalkan gian yang dipendam selama 3 bulan terlerai.


Gambar 5: Dalam perjalan balik ke utara pada hari Krismas, kami singgah di Agromall tak jauh dari Ipoh, Saya makan nasi kandar.  Harganya seorang makan, boleh makan empat orang di Perlis sampai kenyang.
.


Gambar 6:  Sesampai di rumah Makngahnya di Perlis, kelihatan ramai orang tua muda, kecik besar, lelaki perempuan bermain air banjir betul-betul di depan rumah.


Gambar 7:  Airnya tidaklah dalam sangat. Itu yang buat seronok bermain. Kalau airnya sampai mencecah atap, mungkin agaknya masing-masing akan lari menyelamatkan diri.


Gambar 8: Ada juga peniaga yang mengamibl kesempatan membuka gerai menjual makanan ringan. Jagung bakarnya RM2 setongkol. 

Depan rumah saya sejak air naik ni, betul-betul dah macam pesta hinggakan jadi gangguan. Malam tadi hampir jam 1 pagi, masih ramai bebudak bermain motor dengan bunyi enjin motor yang kuat atau sengaja dikuatkan, memecah kesunyian dan keheningan malam. Cepatlah air surut agar kami dapat kembali tidur malam dan siang dengan selesa.