Thursday, December 4, 2014

SIAPA YANG CACAT PENDENGARAN ?

Semasa dalam perjalanan jauh, saya terpaksa mendengar radio mengikut stesyen  pilihan anak-anak saya. Kadang-kadang rimas juga bila mereka suka sangat alih-alih steseyen. Bila lagu yang diputarkan tidak memenuhi selera mereka, cepat-cepat mereka tukar stesyen. 

Kadang-kadang tu bergaduh sesama mereka bila pilihan mereka bercanggah. Saya sendiri yang punya kereta dan radio itu, tidak ada peluang langsung nak dengar lagu-lagu kegemaran saya dari saluran Klasik Nasional

Saya tak berapa minat dengan lagu-lagu moden. Nak buat macamana ! Saya lebih suka lagu-lagu lama terutamanya lagu-lagu arwah P.Ramlee, Saloma, Aziz Jaafar dan lain-lain termasuklah juga lagu-lagu zaman Pop Yeh Yeh. Saya membesar dengan lagu-lagu dendangan mereka dan bila mendengarnya pasti akan menggamit memori saya.

Saya terdengar ada beberapa lagu baru yang tengah popular pada masa ini yang liriknya berulang-ulang seolah-olah penyanyinya menyanyi di depan orang-orang yang cacat pendengaran.  Contoh sebahagian lirik yang sempat saya dengar dari 3 buah lagu adalah seperti di bawah.


Lagu 1.

awak kat mana ? awak awak kat mana ?
awak kat mana ? 


Lagu 2.

aku tanya apa khabar ? aku tanya apa khabar ? aku tanya apa khabar ? 

Lagu 3.

tolong tepi sikit ! tolong tepi sikit ! tolong tepi sikit !


Saya tak pasti samada anda pernah mendengarnya atau pun tidak.

Dalam pada itu, saya bukan tak tahu ada juga lagu lama iaitu lagu dendangan arwah P-Ramlee yang liriknya berulang-ulang iaitu lagu  "maafkan kami". Saya rasa ia dibuat begitu dengan tujuan untuk merayu supaya mereka dimaafkan.





 "Maafkan Kami" - Pendekar Bujang Lapuk.